×
Az akkumulátor okozta hibák és javításuk

Bármikor előfordulhat, hogy indulnánk valahova, de nem indul az autó. Ilyenkor rengeteg hibalehetőség van, ezek közül az egyik, hogyha az akkumulátorral van valami probléma. Ez még nem feltétlenül ad okot autómentésre, mert sok esetben, ezeket a jellegű meghibásodásokat magunk meg tudjuk határozni és így elkerülhető az autómentő hívása.

Az indítási fordulatszám alacsony

Ez az akkumulátor hibájának első jele. Az akkumulátor kimerült, és ezért nem kap megfelelő feszültséget az indítómotor. A benzinmotor nem indul be, mert ilyenkor a gyújtófeszültség alacsony, és a hengerekben nem gyújtja meg a benzin-levegő keveréket.

Indításkor az előzőleg bekapcsolt tompított fény erősen elhalványodik

Kismértékű fényerő csökkenés megengedett, mert az indítómotor áramfelvétele nagy. Ez a jelenség a jó állapotú akkumulátornál észlelhető.

Indításkor jellegzetes hangokat hallunk

Indításkor, ha az indítómotor már nem forog, hanem eleinte gyors, majd egyre lassuló, pattogó hangot hallunk, akkor a hibát az indítómotor behúzó mágnese okozza, de közvetve ez a jele a nagyon kimerült akkumulátornak is.

A hiba javítása

Nagyon röviden indítsuk a motort

A gyújtáskulcsot csak 2 – 3 másodpercig fordítsuk el az önindító működtetéséhez. Sikertelen indítás esetén 15 – 20 másodpercig várni kell az újabb indítási kísérlettel. A gyújtógyertyák középelektródáit puha ceruzával grafitozzuk be. Ez a művelet akkor célravezető, ha az elektródák szárazak. Ilyenkor elősegíthetjük az elektromos ív létrejöttét.

Tisztítsuk le az akkumulátor pólusait

Ellenőrizzük az akkumulátor pólusainak és a hozzájuk csatlakozó két főkábel szaruinak tisztaságát, rögzítését. Ha szolfátréteget találunk a pólusokon (fehér, sószerű anyag), akkor előbb egy száraz ruhadarabbal, majd csiszolóvászonnal, vagy ha ez a réteg a szaruk belső részén van, akkor gömbölyű reszelővel távolítsuk el. A drótkefével és laposreszelővel való tisztítást kerüljük, mert a keletkező szikrától az akkumulátor felrobbanhat. A tisztítást az ólom fémes csillogásáig végezzük, majd ezután saválló zsírral kenjük be a fémes felületeket (ez lassítja a korróziót).

Indítás betolással

Nagyon kimerült akkumulátor esetén a gépkocsit betolással is lehet indítani. A tengelykapcsoló pedált benyomva a gépkocsit megtoljuk. A kellő lendület elérése után a 2. sebességfokozatba kapcsolva hirtelen engedjük fel a pedált. Téli időszakban a kenőolajok dermedtsége, és a síkos útviszonyok miatt ez nehézkes, sok esetben sikertelen manőver.

Automata váltóval szerelt gépkocsit nem minden típusa tolható be. Kétütemű motornál a szabadonfutót zárni kell. Az akkumulátort szereljük ki, tartsuk melegen, legalább 2 – 3 órán keresztül. Ez nagy hidegben, jó állapotú, de erősen lehűlt akkumulátor esetén alkalmazható eljárás. Hidegben az indítást nehezítheti az is, ha a motor- és sebességváltó-olaj nem az időjárási viszonyoknak megfelelő viszkozitású. Ezt észrevehetjük abból, hogy a meleg motort megfelelően forgatja az indítómotor, a hideget nem.

Kimerült akkumulátor feltöltése külön áramforrásról

Kimerült akkumulátor az, amelyik 40 – 50 vagy akár 100 km-es országúti utazáskor sem töltődik fel. A kimerült akkumulátorú gépkocsit a helyszínen legeredményesebben külső akkumulátorról, úgynevezett „rásegítéssel” tudjuk indítani. Ebben az esetben két darab 6 – 10 mm átmérőjű vörösréz kábellel juttatjuk el az áramot a gépkocsink akkumulátorához. A kábelek egyik végére csipeszt kell szerelni, másik végüket rátartani a kimerült telep pólusaira. A művelet megkezdése előtt, ellenőrizni kell mindkét akkumulátoron a pozitív és negatív kivezetéseket. Szigorúan ügyelni kell arra, hogy a pozitív a pozitívra, a negatív a negatív kivezetésre kerüljön! Ellenkező esetben a zárlat miatt keletkező hőtől az ólom megolvad és szétspriccelve sérüléseket okozhat. Generátorban ilyen esetben tönkretehetjük az egyenirányító diódákat. Ha nagyobb feszültségű akkumulátorból töltünk kisebb feszültségűt (pl. 12 V-osról 6 V-ost) előfordulhat, hogy a kisebb feszültségű telep elektrolitja a szellőző furatokon keresztül kilövel és sérülést okoz. Így tönkre tehetjük az önindító automatát is, ezért lehetőleg ezt a megoldást kerüljük.

×

Autómentés

Elakadt? Lerobbant? Balesetezett? Villám Autómentés +36 20 417 9029