×
A gyújtóberendezés okozta hibák és javításuk

Ha meggyőződtünk arról, hogy nem az akkumulátor gyengesége a sikertelen indítás oka, vegyük ki a motor hengeréből egy, vagy két gyújtógyertyát (középről). Ha elektródáik szárazak, az üzemanyag-ellátásban, ha benzinlucskosak, a gyújtóberendezésben keressük a hibát.

Hibakeresés a gyújtóberendezésben


Ellenőrizzük szemrevételezéssel a bábelcsatlakozásokat. Gyújtáskapcsolótól a gyújtótekercsig, ill. a gyújtótekercstől az elosztószerkezetig végezzük el az ellenőrzést. Ellenőrizzük, hogy a gyújtótekercs (transzformátor) nagyfeszültségű vezetékénél – amely az elosztófedél középső részébe csatlakozik – van-e szikra?

Az elosztófedél közepéből kihúzott gyújtókábelt kb. 1 cm-re közelítsük a motortesthez, önindítózás közben kékes-fehér fényű szikrának kell megjelennie. Ha egyedül vagyunk, adjunk gyújtást (ne önindítózzunk!), az elosztófedelet a lemezrugó kétoldali lehajtása – ahol csavarokkal van rögzítve, ott a csavarok oldása – után emeljük le. Ezután csavarhúzó segítségével megszakító kalapácsot elmozdítva az üllőtől, ellenőrizzük a szikra „átugrását”. (Ha a kezünk nedves, vagy ha sérült a vezeték, előfordulhat, hogy a „nagyfeszültség” megráz bennünket. Számítsunk erre, bár ez nem veszélyes, de kellemetlen érzés. Elkerülhető, ha bőrkesztyűvel, vagy szigetelt fogóval fogjuk meg a kábelt.)


Ha az elosztófedél középső részébe csatlakozó kábelen van szikra, akkor azt ellenőrizzük, hogy van-e a gyújtógyertyák elektródáin?

Ha az elosztófedelet levettük, akkor szereljük vissza, és a korábban kivett gyújtógyertyák egyikét dugjuk a hengerekhez menő nagyfeszültségű kábel gyertyapipájába. A gyertyapipa szigetelt részét megfogva helyezzük a motortestre úgy, hogy a gyertya fém része érintkezzen a motor fém részével. Önindítózás, vagy kézi indítókarral való motor forgatás közben a gyertya elektródái között (kétütemű motornál minden fordulaton, négyütemű otornál minden második fordulaton) a kékes-fehér szikrának meg kell jelennie.

Ez az elektromos szikra csak abban az esetben tud létrejönni, ha az elektródák szárazak, tiszták, és az egymástól való távolságuk megfelelő. Tehát, ha kivételkor a gyertya elhasználódott, benzinlucskos, erős koksz lerakódású vagy az elektródái sérültek, először ezeket tisztítsuk meg, illetve cseréljük ki.

Ha az elosztófedél középső részébe csatlakozó kábelen van szikra, de a gyújtógyertya elektródáin nincs, akkor a hibát az elosztószerkezetben kell keresni. Ebben az esetben emeljük le az elosztófedelet és ellenőrizzük a következőket:

Nem repedt-e az elosztófedél?

Repedés esetén – ha nincs tartalék elosztófedelünk – kés hegyével a hajszálrepedéseket tisztítsuk, mélyítsük ki kb. 0,5 mm mélyre.

Nem párásodott-e be az elosztófedél?

Elsősorban télen, vagy a motor mosása után fordul elő és ez okozza az üzemzavart. Tiszta ruhával töröljük szárazra, vagy légszivattyúval (pumpával) fújjunk rá levegőt, szárítsuk meg a fedél belső felületét. Előfordulhat, hogy kétszer kell megismételni ezt a műveletet, mert csak így szárad meg megfelelően.

Nem zárlatos-e az elosztópipa?

Húzzuk ki az elosztófedél középső részéből a gyújtókábelt. Szigetelt részénél megfogva tartsuk az elosztótengely középvonalában, a pipa rézlapjától kb. 1 cm távolságra, majd önindítózzunk. Ha a szikra az elosztótengelyhez intenzíven átugrik, tehát úgy, mint amikor a szikrát a motor testre ugrattuk, akkor repedt, hibás az elosztópipa.

Ha az elosztófedél középső részébe csatlakozó kábelen nincs szikra, akkor megszakítót kell ellenőriznünk.

Emeljük le az elosztófedelet, vegyük le az elosztópipát (vagy egyszerűen lehúzzuk, vagy ha csavarrögzítéses, akkor előbb a csavart oldjuk). A kézi indítókarral vagy az ékszíj mozgatásával forgassuk addig a motort (gyújtás nélkül!), amíg a kalapács a legjobban eltávolodik az üllőtől. A megszakító érintkezők beégése, vagy elállítódása következtében a hézag mérete változhat. A hézag akkor megfelelő, ha a legnagyobb emelésen mért értéke 0,4mm. A méret pontosságát előre elkészített lemezdarabnak az érintkezők közé helyezésével állapítjuk meg. A hézag akkor megfelelő, ha a hézagmérő húzósan mozgatható az érintkezők között. Lényeges annak vizsgálata is, hogy az érintkezők teljes felületen összezárnak-e, amikor az elosztótengely tovább fordul. A beégett felületet lapos tűreszelővel vagy finom csiszolóvászonnal távolítsuk el és gondosan tisztítsuk meg a felületeket a fémportól. Az üllő rögzítő csavarjának oldása után, a megszakítóhézag szükséges értékét állítsuk be.

×

Autómentés

Elakadt? Lerobbant? Balesetezett? Villám Autómentés +36 20 417 9029